vrijdag 5 februari 2010

Een vulkoek met oestersmaak

Als kind kregen wij altijd een seizoenkaart voor het grote zwembad, een paar straten verderop. Dan waren we wekenlang onder de pannen. 's Ochtends een badhanddoek en een gulden mee, 's avonds weer terug. En als ik dan honger kreeg dan kocht ik van die ene gulden een vulkoek. Zo heette dat, dacht ik altijd. Iedereen in Nijmegen zei vulkoek tegen een gevulde koek. En het zou me niets verbazen als dat nog zo is.

Ligt het nou aan mij of smaakt deze vulkoek naar oester? Misschien smaakten ze altijd al zo, maar wist ik het niet omdat mijn smaakpapillen -tot een maand geleden- constant doordenkt waren met de rook van Lucky Strikes. Maar dan zouden die 2 koeken van gisteren ook naar oester moeten smaken. En dat deden ze niet. Ze waren lekker. Jammer van het schuldgevoel erna.

'Dus jij eet als lunch twéé gevulde koeken?', zeg ik tegen mezelf.
'Ja', antwoord ik kleintjes. Om met iets meer branie -nog steeds tegen mezelf- te vervolgen: 'Ik zou ophouden met het dieet van negerzoenen, over gevulde koeken hebben we het nooit gehad.'

Als ik straks in de gym op de loopband sta te zwoegen, die sit-ups vervloek, of in de sauna mijn pensje probeer te verdoezelen, ja, dán neem ik me heilig voor om tussendoor alleen nog maar appels en rijstcrackers te eten.

Ik neem nog maar een hap. Hmm, nu smaakt hij weer gewoon. Als een vulkoek.

1 opmerking:

Unknown zei

Hé Marco, het is me gelukt om een googleaccount aan te maken. Niet slecht hé van je ouwe moeder? Wat betreft de vulkoek; Altijd zo geweest en zal altijd zo blijven heten in en rondom Nijmegen. Is ook een hele goeie benaming. Een gevulde koek is toch een koek met vulling? Een vulkoek vult je maag en is heel goed voor je smaakpappillen(is dit wel met dubbel p en dubbel l)? Leuk dat je zin hebt in schrijfseltjes. Gaat goed volgens mij al lijkt zoiets altijd heel makkelijk als je het leest. groetjes mama