dinsdag 16 februari 2010

Ice Ice Baby

Houdt u van wintersport? Nou, ik niet. Behalve schaatsen. En dan nog uitsluitend het langebaanschaatsen. Niet dat gemier met shorttrack. Maar tijdens Olympische Spelen kijk ik naar alles. Ik blijf per slot van rekening een vent. Vooral dingen die heel hard gaan en bloedlink zijn zie ik graag. Dus: rodelen, de afdaling, bobsleeën. Ja, vooral dat rodelen wordt nog lachen. Er is al een dode gevallen, en dat was nog maar een training. 150 km per uur op een sleetje. Dan zitten er wel een aantal steekjes bij je los, als je het mij vraagt.

Maar goed, schaatsen dus. Ik zat er gisteravond laat helemaal klaar voor. De 500 meter voor mannen. Het koningsnummer van het schaatsen. Mijn Betere Helft vindt het allemaal maar niks, maar ja, wat weten Belgen nou van schaatsen? En voordat u roept 'Maar Bart Veldkamp dan?' Nou, die tellen we niet mee, dat is gewoon een chagrijnige Hagenees. Ik zat dus alleen, met een paar ijskoude biertjes naar het schaatsen te kijken. Wat kan er dan nog misgaan, vraag je je af.

Veel dus. Alhoewel, als het helemaal in de soep dreigt te lopen hebben we altijd nog Mart Smeets. Die lult net zolang totdat die drol ook écht gelooft dat 'ie een gebakje is.

En als u vraagt wat er dan mis ging, dan is het antwoord: de Zamboni ging stuk. De Zamboni? Ja, de Rolls Royce onder de dweilmachines. Die kent u toch zeker wel? Zonder Zamboni geen wedstrijd. Alleen had de organisatie in Vancouver geen Zamboni om het klusje te klaren, maar een dweilmachine van het merk Olympia.
En dan zeg ik: dat is vragen om moeilijkheden. Immers, de Olympia is duidelijk níét de Rolls Royce onder de dweilmachines. Eerder de Suzuki Swift onder de dweilmachines. Dat er trouwens meer dan één merk dweilmachine is, snapt u dat? Zou er ergens op de wereld een strategische reserve van 10.000 dweilmachines zijn, of zoiets?

In ieder geval was Bart Veldkamp er als de kippen bij om de organisatie te slachten. Schande. Blamage. En hij had ergens ook wel gelijk. Het oponthoud duurde uren. Toen Mart ons adviseerde om sterke koffie te gaan zetten haakte ik af. Het laatste nieuws is dat er een Zamboni wordt ingevlógen. Enfin. Wie won er eigenlijk?

Geen opmerkingen: